Konflikter er til for å håndtere og vokse på (Del 1/4)

Det er hvordan vi håndterer uenighetene og konfliktene som teller

Som mennesker er det uunngåelig at vi møter konflikter. Våre interaksjoner er preget av ulikheter, perspektiver og meninger, og det vil alltid oppstå situasjoner som fører til uenighet. Konflikter er i seg selv nøytrale og normale, og de kan oppstå selv i de beste team og relasjoner. Hvordan vi håndterer dem, er avgjørende for om vi kommer styrket eller svekket ut av dem. Den store forskjellen ligger i vår evne til å navigere gjennom «uværet» med mot, omsorg og respekt.

Når vi håndterer konflikter med visdom, skaper vi en sunn og sterk kultur. Når vi ignorerer dem eller håndterer dem feil, risikerer vi å svekke relasjonene, forsterke usikkerheten og skape splittelse. Derfor bør vårt mål ikke være å unngå konflikter, men å håndtere dem på en måte som bygger opp og styrker relasjoner.

Gevinsten er vesensforskjellig mellom å “vinne” en konflikt, og det å finne løsninger som styrker fellesskapet, relasjoner og skaper harmoni og varig vekst.

ÅRSAKER

Ofte er de mest synlige konfliktene et resultat av dypere, indre årsaker. Umodenhet, usikkerhet, usannheter, stolthet og frykt kan alle bidra til at konflikter eskalerer. Som ledere har vi et ansvar for å forstå hva som skjer, både i oss selv, relasjonene og i teamet, for å kunne håndtere konflikter på en konstruktiv måte.

 «Hvor kommer all striden og spliden hos dere fra? Er det ikke fra lystene som fører krig i lemmene deres?»(Jak 4,1)

Konflikt starter ofte med indre spenninger – uoppfylte forventninger og usikkerhet – som kan eskalere til åpenbare konflikter. Hver enkelt har ansvar for å reflektere over egne følelser og forventninger, og forstå hvordan de kan påvirke situasjonen. Ved å ta ansvar for egne reaksjoner og aktivt arbeide med de interne årsakene, kan vi bidra til å forhindre at konflikter eskalerer og vokser ut av kontroll.

FAKTORER

Interne faktorer som usunn teamkultur, uklare forventninger, manglende kommunikasjon eller taushet kan forverre konflikter. Uten en klar visjon, robuste verdier og sunne prosesser kan selv de beste team oppleve konflikter som eskalerer og får relasjoner til å forvitre. Det er avgjørende for ledere å skape et miljø der alle vet hva som forventes, hvor tillit er grunnlaget, og hvor kommunikasjonen er åpen og ærlig.

HOLDEPUNKTER Å NAVIGERE ETTER

Det er vesentlig å huske at konflikthåndtering sjelden følger en fast oppskrift. Selv om følgende punkter gir en god struktur, kan rekkefølgen variere avhengig av situasjonen. Noen ganger må vi starte med tilgivelse før vi kan gå videre til andre trinn, mens andre ganger er det essensielt å skape felles forståelse før vi kan bygge tillit. Fleksibilitet og situasjonsforståelse er nøkkelen til god konflikthåndtering:

  1. Skille følelser fra fakta: Anta det beste om andre og bygg tillit der det er mulig.
  2. Gi tillit fra starten: Forvent ikke at folk alltid må “fortjene” tillit, men vær bevisst på unntak når tillit må gjenopprettes.
  3. Skap felles forståelse: Sørg for at begge parter har en klar forståelse av situasjonen for å redusere misforståelser.
  4. Ta tak i problemet raskt: Løs konflikter tidlig for å unngå eskalering og misforståelser.
  5. Lytt før du handler: Forstå den andres perspektiv før du presenterer ditt eget, og skap rom for dialog.
  6. Vær raus med tilgivelse: Selv når tilliten er brutt, er tilgivelse nøkkelen til gjenopprettelse og helbredelse.
  7. Uansett utfall: Spør alltid deg selv; –Hva har jeg lært?

Oppsummering

Konflikter er en uunngåelig del av lederskap, men de trenger ikke å splitte eller svekke et team eller fellesskap. Ved å håndtere dem riktig, kan vi snu konflikter til muligheter for vekst og utvikling. Det handler om å forstå de indre og ytre årsakene til konflikt og være kreative, proaktive i å bygge tillit og samarbeid. Når vi som ledere håndterer konflikter på en moden og respektfull måte, skaper vi en sunn kultur hvor enhet og tillit blomstrer.

I Del 3 vil vi utforske konkrete verktøy og strategier for å håndtere konflikter gjennom en veiledende modell: Akronymet KONFLIKT. Dette vil gi deg praktiske innspill til hvordan du kan bruke konflikter som en mulighet for samarbeid og vekst. Men først: Konfliktvegring. Og i del 4, hva har et gammelt brev å lære oss om konflikthåndtering? Se også, «Slik kan vi dempe konflikter»: https://kjellerichsen.no/2021/03/19/konflikter/

Kilde/litteraturfortegnelse: 
https://leaders.church
Seljelid, Terje. Konflikter, kan de løses? 1998
Maxwell, John C. De 25 universielle prinsippene om relasjonsbygging. 2005
Berg, Morten Emil. Ledelse, verktøy og virkemidler. 2008.
Mykland, Solfrid. Mekling og ledelse, 2011.
Stoltenberg, Sverre. Når fellesskapet belastes, 2011.
Brodal, Hans/Nilsson, Leif. Konflikter, hva vil de lære oss? 2012.
Ekeland, Tor-Johan. Konflikt og konfliktforståelse – for helse- og sosialarbeidere. 2015.
Nordhelle, Grethe. Høykonflikt. Utvidet forståelse og håndtering via mekling. 2016.
Scazzero, Peter. Under overflaten. 2018.
Bråten, Ole André og Falkum, Anette. Håndbok i konflikthåndtering i helse- og sosialsektoren. 2019.