HVA KAN VI LÆRE AV JESU LEDERSKAP? (1/6)

Når vi tenker på lederskap, kan vi lett bli overveldet av teorier, modeller og strategier som lover hurtig vekst og fremgang. Hva om de mest effektive prinsippene er nærmere enn vi tror, og allerede lett tilgjengelige for oss?

Ved å se nærmere på Jesu forhold til Peter, kan vi avdekke tidløse prinsipper som gir oss en lederskapsmodell som ikke bare inspirerer, men også forvandler. Fra lytting og læring til bemyndigelse og modellering—Jesu lederskap er et fyrtårn for alle som ønsker å lede med innsikt, visdom og medfølelse i dagens komplekse verden. 

Enten du er hovedleder, direktør, pastor, lærer, forelder, frivillig leder, mentor, veileder eller en medvandrer, gjelder disse prinsippene for deg. Ledelse handler om innflytelse, og vi har alle en form for påvirkning—spørsmålet er hvordan og med hvilke verdier vi leder andre. Jesu eksempel viser oss at godt lederskap ikke bare handler om å nå mål, men om å fostre mennesker og bygge opp dem vi har ansvar for. 

1. LYTTE, ikke ignorere, men fokusere

Jesus mestret kunsten å lytte, og hans evne til å fokusere på det som virkelig betydde noe, gjorde ham til en leder som forstod sine disipler. I Matt 16:13-20 ser vi hvordan Jesus spør Peter hvem han mener at Jesus er, og lytter oppmerksomt til hans svar. Denne samtalen la grunnlaget for Peters rolle som en nøkkelleder i den tidlige kirken. For moderne ledere betyr dette å lytte med oppmerksomhet og fokus, og forstå både ordene og intensjonene bak dem. 

2. LÆRE, ikke stagnere, men vokse

Jesu lederskap var preget av kontinuerlig læring og vekst. Han lærte sine disipler gjennom både ord og handling, som da han f.eks. underviste dem om bønn i Lukas 11:1. Jesus forstod at læring er en dynamisk prosess som aldri stopper, og gjennom dette hjalp han sine disipler, spesielt Peter, til å vokse åndelig og mentalt. I Luk 5:1-11 ser vi hvordan Jesus lærte Peter viktige leksjoner om tro, som igjen førte til Peters dypere forståelse av Jesu makt og kall. 

3. LØFTE, ikke senke, men motivere

Et sentralt aspekt ved Jesu lederskap var hans evne til å løfte og motivere andre, selv når de feilet og falt. Etter Peters fornektelse og fall, kunne Jesus ha valgt å avvise ham, men i stedet gjeninnsatte han Peter med ordene “fø mine lam” (Joh 21:15-17). Dette motivasjonsøyeblikket styrket Peters tro og forberedte ham på en sentral rolle i Aposteltiden. Vi kan lære av Jesus ved å se etter muligheter til å løfte opp og motivere våre medarbeidere, spesielt i krevende sesonger. 

4. LEGITIMERE, ikke undertrykke, men bemyndiggjøre

Da Jesus sa til Peter: ‘Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min menighet’ (Matt 16:18-19), gav han ham autoritet og tillit til å lede. Denne handlingen med å bemyndige Peter har hatt stor betydning for meg personlig. Jeg har selv erfart hvor viktig det er å stå under autoritet og bli bemyndiget, og hvilken forskjell det kan gjøre i ens liv og tjeneste. Å bli sett og anerkjent for mitt potensial har gitt meg både mot og trygghet til å vokse i mine egne lederroller gjennom årene.

Med denne erfaringen i bakhodet har jeg tenkt på Jesu ord til Peter når jeg selv har delegert ansvar og gitt andre rom til å vokse i sine roller. Å bemyndige noen til å ta egne beslutninger er ikke alltid lett, men jeg har sett hvor kraftfullt det kan være for å forløse potensial.

Barnabas har vært et forbilde som har lært meg mye om myndiggjøring, og hans eksempel har gitt substans til lederskapssirkelen. Spesielt hans rolle i å legitimere Paulus på et kritisk tidspunkt har vært en inspirasjon. Barnabas utviste en bemerkelsesverdig tro på Paulus, noe som har minnet meg om hvor viktig det er å tro på andres potensial, selv når andre tviler eller motarbeider.

Jeg har ofte vendt tilbake til historien i Apgj 9:26-27, hvor Barnabas tok initiativet til å introdusere Paulus til apostlene, selv om alle andre var skeptiske. Barnabas risikerte sitt eget gode navn for å gi Paulus en plattform. Det har inspirert meg til å være modig i å støtte og bemyndige de jeg leder, selv når det kan være risikabelt.

Når jeg leser om Barnabas og Paulus på deres misjonsreise (Apgj 13:2-3), blir jeg minnet om hvordan Barnabas var villig til å la Paulus ta en mer fremtredende rolle. Dette har lært meg verdien av å gi andre rom til å vokse og utvikle seg, selv når det betyr at de kan overgå meg i innflytelse.

Det som kanskje har gjort sterkest inntrykk på meg i sammenhengen, er beskrivelsen av Barnabas som en “god mann, full av Den Hellige Ånd og tro” (Apgj 11:24). Hans evne til å se Guds verk i Paulus og hans beslutning om å stå ved sin bror i tykt og tynt, det har utfordret meg til å utvikle og ha en lignende holdning av nåde og tro på andre.

5. LEDE, ikke diktere, men modellere

Jesus ledet alltid ved eksempel, og dette gjorde ham til en leder som andre ønsket å følge. I Joh. 13:14-15, etter å ha vasket disiplenes føtter, utfordrer han dem til å følge hans eksempel. Denne handlingen var mer enn symbolikk; det var en praktisk leksjon i tjenerskap! Peter, som ofte var impulsiv og selvsikker, lærte gjennom Jesu modellering hvordan han selv skulle lede med respekt, mot og empati. 

Vi blir stadig minnet om at handlinger taler høyere enn ord—når vi lever ut den adferden vi ønsker å se hos andre, har det langt større effekt enn ord alene.

Sammendrag

Jesu lederskap gir oss en modell for hvordan vi kan være ledere som lytter, lærer, løfter, legitimerer og leder ved eksempel. Disse prinsippene forankret Skriften, og de har stått sin prøve gjennom årtusener og er fortsatt relevant for oss som søker å navigere i komplekse og utfordrende miljøer. Ved å integrere disse tidløse prinsippene i vårt eget lederskap, kan vi skape en kultur av vekst, tillit og autentisk innflytelse.

Ettertanke og refleksjon

1. Hvordan kan jeg lytte bedre til dem jeg leder for å forstå både deres behov og potensial?

2. Når løftet jeg sist noen i deres svakeste øyeblikk, slik Jesus gjorde med Peter?

3. Hvordan kan jeg bemyndige dem jeg leder, slik Barnabas gjorde med Paulus, for å hjelpe dem å nå sitt fulle potensial?