En livslang læringsprosess

Ingen blir en sjåfør ved bare å sette seg bak rattet i en bil – heller ikke en lærer ved å gå inn i et klasserom.

Ledelse læres i det virkelige livet. Det fordrer blant annet øvelse, feiling, evaluering, læring, praktisering og tester i spenningsfeltet mellom suksess og fiasko.

Myte 2: «Når jeg kommer til toppen, da lærer jeg å lede».

Å bli en god leder er en livslang prosess. Det finnes ingen automatikk eller trylleformler. – Ledelse utvikler seg dag for dag, ikke på én dag. Eller som et eldre ordtak sier: En mester blir ikke mester i ringen, han får bare sin anerkjennelse der, (Maxwell, 1998). 

Josva er et godt eksempel på en god læringsprosess. Han lyttet, lærte og praktiserte under Moses. Han forberedte seg i mange år, nettopp for å håndtere det store oppdraget han etter hvert fikk. 

Han gjorde lydighet til sin førsteprioritet og var god på å observere, absorbere og operere. Slik utviklet Josva evnene sine og økte innflytelsen litt etter litt. Og da han trådte inn i topp-posisjonen etter Moses sin død, var han også klar til å lede folket inn i landet Gud hadde utpekt for sitt folk (Jos 11,23).

Så tok Josva hele landet, slik Herren hadde sagt til Moses. Og Josva lot israelittene få det til eiendom, hver stamme sin del. Og så fikk landet hvile fra krigen.

Til ettertanke: Har du en tendens til å tenke: «den dagen jeg er i en formell lederposisjon, ja, da …?» Eller bruker du dagene til å lytte, lære og tjene så du blir utrustet for morgendagen? Hvem er din mentor/coach? 

Myte 3: «Folk kommer til å følge meg bare jeg når toppen»

Hvem som helst kan få tildelt en eller annen tittel og/eller posisjon. Men stillinger i seg selv avgjør ikke kvaliteten og/eller rekkevidden for innflytelsen, fordi posisjoner eller titler i seg selv skaper ikke gode og effektive ledere. Det fordres noe mer. Maxwell anfører en formel som viser hvem du kan regne med når det virkelig gjelder, i boken, De 21 uomtvistelige lovene om ledelse, (1998): 

– karakter + kompetanse + forpliktelse + fasthet + samhold = dem du kan regne med.

En lederposisjon gir gjerne deg og andre muligheten til å få testet dine kvaliteter. Men bare tiden vil vise hvordan din reelle innflytelse i virkeligheten har vært.

Historien om Rehabeam avslører myten om at en topp-posisjon gir en leder automatisk god innflytelse. Han var sønn av Kong Salomo og arvet farens trone – altså, den høyeste posisjonen i riket (2. Krøn 10:6-19). 

Hans lederskap ble umiddelbart satt på prøve og det kom fort for en dag hva som bodde i mannen og hvilke verdier han navigerte etter. Han hørte ikke på rådet fra de «grå hårs» visdom. 

Majoriteten av folket ville ikke følge ham og som et resultat av hans umodne og egenrådige lederskap, konkluderer Bibelen:

«Slik gjorde Israel opprør mot Davids hus, og slik har det vært til denne dag.»

Rehabeam ignorerte andre lederes erfaring og kompetanse. Han satt tittelen og posisjonen foran både Gud og folket. Derfor bygde han ikke relasjoner eller utviklet ledere rundt seg. Men han takket gjerne ja til råd som støttet hans egen egoistiske agenda. Det måtte ende slik det gjorde. Hans arroganse og maktsyke skadet hans innflytelse og riket ble splittet mellom Israel i nord og Juda i sør.

Historien om Rehabeam er en trist fortelling i motsetning til den ydmyke, lydhøre, lærevillige og formbare Josva! 

Til ettertanke: Hvilken problemstilling sliter du aller mest med for tiden? Hvem kan du drøfte spørsmålet med? Når kan du ta kontakt med vedkommende? Hvordan vil du presentere problemet?

Fortsettelse … 

Kilder: Maxwell, John. The 360 Degree Leader, 2005.
Maxwell, John. De 21 Uomtvistelige lovene om ledelse, 1998.
Maxwell, John. De 17 Ubestridelige lovene om Teamwork, 2003.
2. Mos 17:9-10
4. Mos 13:1-14:10
Josvas bok 1:1-9, 18:3, 24:14-15
Equip, Millions Leders Mandate, Volume 2:3.