Jesu innstilling til læring – Å vokse, ikke stagnere
Lederskap innebærer å lære – ikke bare som en teoretisk øvelse, men gjennom erfaring og vekst. I Jesu liv ser vi en modell av læring som går utover det vanlige. Selv om han var Guds Sønn, gikk han gjennom en læringsprosess fra barndommen av. Jesus ble ikke født som fullvoksen leder; han vokste i visdom, alder og velvilje (Lukas 2:52). Denne utviklingsreisen forteller oss at læring er en kontinuerlig prosess. Jesus demonstrerte at det å være leder også betyr å være en elev, stadig åpen for ny innsikt, vekst og utvikling.
Hvorfor:
Læring er ikke en statisk prosess. Selv Jesus, i all sin visdom, gikk gjennom utvikling, og dette minner oss om at vi aldri er ferdige med å lære. Lederskap fordrer at vi hele tiden søker vekst, både for oss selv og de vi leder. Det å modellere læring som en livslang prosess skaper et miljø hvor utvikling og forandring blir anerkjent som essensielt, ikke som noe vi kun gjør i starten av vår reise.
Hvordan:
Jesus lærte ikke bare disiplene gjennom formelle leksjoner, men også gjennom livets daglige hendelser. I Lukas 11:1, når disiplene spør ham om hvordan de skal be, benytter han anledningen til å lære dem «Fader vår», en enkel, men kraftfull modell for målrettet bønn. Han viser dem ikke bare hvordan man ber, men lærer dem om relasjonen mellom Gud og mennesker gjennom bønnen.
Et annet eksempel er da Jesus ba Peter om å kaste garnene ut på nytt, selv etter en natt uten fangst (Lukas 5:1-11). Dette ble en leksjon i tillit og lydighet for Peter – å lytte til og handle på Jesu veiledning, selv når situasjonen virker håpløs. Jesus brukte hverdagssituasjoner til å undervise viktige leksjoner som formet disiplene både åndelig og praktisk.
Hva:
Som ledere må vi, som Jesus, kontinuerlig lære, vokse og samtidig hjelpe andre å gjøre det samme. Jesus ga rom for sine disipler til å stille spørsmål, lære fra sine feil og reflektere over sine opplevelser. I dag bør vi som ledere gå foran og skape en kultur der læring er en dyd av nødvendighet og en kontinuerlig prosess. Det handler ikke bare om å gi svar, men å hjelpe andre med å finne sine egne løsninger gjennom ettertanke og refleksjon.
Sammendrag:
Jesu holdning til læring viser oss viktigheten av å være en leder som både lærer og hjelper andre med å lære. Ved å fremme en læringskultur, der refleksjon og vekst står sentralt, kan vi utvikle sterke team, sunne fellesskap og ledere som alltid søker dypere og ny innsikt. Som Jesus viste oss, skjer læring ikke bare gjennom formell undervisning, men også i de små hverdagsøyeblikkene – i prøving, feiling, refleksjon og læring …
Ettertanke og refleksjon
Hvordan kan jeg skape et miljø, både for meg selv og de rundt meg, som fremmer vekst og læring, der både milepæler og feil blir sett på som nødvendige skritt på veien til vekst og utvikling?
Kilder/Litteratur
Pagano, Barbara & Pagano, Elizabeth. Troverdighet: Vinn eller forsvinn, 2004.
Blanchard, Ken & Hodges, Phil. Lead Like Jesus: Lessons from the Greatest Leadership Role Model of All Times, 2005.
Maxwell, John C. High Road Leadership, 2024.