Å heie frem medarbeidere

Hvordan og hvilke prinsipper gjelder?

Vi har sett i en rekke artikler at effektive 360 graders ledere leder gjennom innflytelse, og de investerer tid og ressurser i å fortjene den. Det gjelder overfor underordnede, så vel som for likemenn og overordnede. 

Intensjonen er ikke selveksponering, men et inderlig ønske om å legge verdier til de menneskene de leder eller møter. Typisk for 360 graders ledere er at de hjelper dem de leder å vokse og til å nå sitt potensial. Vi skal i noen artikler rette søkelyset på hvordan du som leder kan oppmuntre og motivere dine underordnede. 

Hvordan og hvilke prinsipper gjelder?

Å bygge på relasjoner er alltid grunnlaget for et sunt og godt lederskap. En av de beste måtene å forholde seg til sine medarbeidere er den uformelle. Som for eksempel når du møter mennesker på parkeringsplassen, fortauet, i trappa, heisen, i døra, før og etter møter, eller hvor som helst – for den slags skyld. Da gjelder det å være oppmerksom ved nettopp å vise oppriktig interesse for deres liv og hverdag!

«Gå sakte gjennom folkemengden»

Dr. Dan Reiland har vært og er en nær venn og medarbeider av John C. Maxwell gjennom flere tiår. Han sier når det gjelder ledelse har John lært han en hel del, og ikke minst viktigheten av å elske og vise interesse for dem han møter. «Folk bryr seg ikke hvor mye du vet før de vet hvor mye du bryr deg,» «Gå sakte gjennom folkemengdene, slik at du legger merke til den du møter,» og «Legg alltid verdi til alle du treffer.” – Jeg har sett ham leve dette. Han leder på en måte som konsekvent viser at han bryr seg om mennesker (2011).

I praksis betyr det, ifølge Maxwell:
– 
Ta det rolig. For å knytte bånd med mennesker må du bevege deg i deres tempo. 
– 
Uttrykk at du bryr deg. By på oppmuntringer.
– 
Vis interesse for deres privatliv. Ikke se dem kun som ansatte, men som venner.
– 
Vær oppmerksom på om medarbeidere begynner å unnvike deg. Stillhet/taushet separerer oss i større grad enn avstand. 
– 
Vend deg til menneskene og de vil vende seg til organisasjonen. Ledere som bare fokuserer på organisasjonen, ender ofte opp med å miste både menneskene og organisasjonen. 

Jesus er vår beste modell. Han viser oss viktigheten av å bygge relasjoner om man skal lykkes med å rekruttere medarbeidere. Han elsket og elsker fortsatt alle mennesker og han er til å stole på! 

En dag Han gikk langs Galileasjøen la han merke til noen travle fiskere. De ville han gjerne snakke med. Det er bemerkelsesverdig hvordan han fikk kontakt, og resultatet etter samtalen. De slapp alt de hadde i hendene og ble nøkkelledere i Hans indre sirkel. Deres liv og vitnesbyrd har fortsatt innflytelse (Matteus 4:18-25).

Til ettertanke: I en skala fra 1 til 10, hvor interessert er du i at dine medarbeidere skal vokse i sitt potensial? Er det noen i teamet ditt som unngår deg? Hvordan kan du eventuelt gjenoppta og styrke forholdet? 

Fortsetter …

Kilder: Maxwell, John. The 360 Degree Leader, 2005.
Reiland, Dan. Amplified Leadership, 2011.
Maxwell, John. The Maxwell Leadership Bible, (2014)
Equip, Million Leaders Mandate, Volume 2:3