FRA MANDAT TIL RESULTAT (Del 1/3)

Hvordan påvirker et klart mandat utfallet av en lederoppgave?

Ved å utforske kongens mandat til Nehemja, som inkluderte autoritet, ressurser og beskyttelse, i lys av Salme 110 og Efeserbrevet, kan vi avdekke tidløse prinsipper for effektivt lederskap og deres relevans for forholdet mellom ledere og medarbeidere i dag.

Mandatet som kongen ga Nehemja i forbindelse med gjenoppbyggingen av Jerusalems murer (Nehemja 2) inneholdt tre klare hovedelementer: autoritetressurser og beskyttelse.

Disse elementene er ikke bare sentrale for å forstå hvordan Gud virker gjennom menneskelige ordninger, men de speiler også de åndelige prinsippene som vi finner i Salme 110 og Efeserbrevet.

Videre kan disse prinsippene anvendes på forholdet mellom ledere og medarbeidere, spesielt innenfor en menighetskontekst, og gi innsikt i hvordan effektivt lederskap bør utøves.

AUTORITET

I Nehemja 2:7-8 ber Nehemja kongen om brev som gir ham myndighet til å passere gjennom provinsene og få tilgang til materialer for å bygge murene. Disse brevene representerer kongens autoritet over sine underordnede, og de gir Nehemja den nødvendige autoritet til å utføre sin oppgave.

Kun den som står under autoritet som har autoritet

Denne kongelige autoriteten reflekterer den autoriteten som Gud gir Messias i Salme 110:1, hvor Gud sier: «Sett deg ved min høyre hånd til jeg får lagt dine fiender som skammel for dine føtter.» Dette er en overføring av guddommelig autoritet, som også deles med de troende i Kristus, ifølge Efeserbrevet 1:20-22, hvor Kristus blir opphøyet over alle makter og myndigheter. Paulus utvider denne autoriteten til de troende ved å påpeke i Efeserbrevet 2:6 at vi er «oppvekket med ham og satt med ham i himmelen, i Kristus Jesus.»

I en ledersammenheng må en leder, slik som Nehemja, utøve sin autoritet på en måte som skaper tillit og gir medarbeiderne den nødvendige myndigheten til å utføre sine oppgaver. Et godt lederskap handler om å bemyndige medarbeiderne slik at de kan arbeide med frimodighet og uten usikkerhet.

RESSURSER

Kongen ga også Nehemja tilgang til ressurser gjennom brev som gav ham rett til materialer fra kongens skog (Nehemja 2:8). Disse ressursene var avgjørende for at Nehemja skulle kunne fullføre byggingen av Jerusalems murer.

Denne tildelingen av ressurser har sin parallell i Salme 110:2, hvor det står: «Din mektige kongestav skal Herren rekke ut fra Sion: Du skal herske blant dine fiender.» Kongestaven symboliserer de guddommelige ressursene og den makt som Messias mottar for å regjere.

I Efeserbrevet utdyper Paulus hvordan de troende er velsignet med åndelige ressurser i Kristus. Efeserne 1:3 sier at Gud har velsignet oss «med all åndelig velsignelse i himmelen,» og i Efeserne 6:10-18 beskrives den åndelige rustningen som Gud gir for å stå imot fiender.

For en leder i dagens sammenheng er det essensielt å sørge for at medarbeiderne har tilgang til de nødvendige ressursene for å utføre sine oppgaver effektivt. Dette kan inkludere alt fra fysisk utstyr og teknologi til opplæring og støtte. Akkurat som Nehemja mottok de nødvendige ressursene for å utføre sitt oppdrag, må en god leder sikre at medarbeiderne er godt rustet til å møte sine utfordringer.

BESKYTTELSE

Nehemja mottok også beskyttelse fra kongen i form av soldater og ryttere som fulgte ham på reisen (Nehemja 2:9). Dette sikret at han kunne utføre sitt oppdrag uten hindringer fra fiendtlige krefter.

Denne beskyttelsen har sin parallell i Salme 110:5, hvor det står: «Herren er ved din høyre hånd, han knuser konger på sin vredes dag.» Dette viser Guds aktive beskyttelse over Messias.

Paulus understreker i Efeserbrevet at de troende også er under Guds beskyttelse. I Efeserne 6:11-13 oppfordrer han de troende til å «ta på dere Guds fulle rustning, så dere kan holde stand mot djevelens listige angrep.» Denne rustningen, som inkluderer elementer som troens skjold og Åndens sverd, sikrer at de troende er beskyttet mot åndelige fiender.

I en organisasjon må en leder også beskytte sine medarbeidere, ikke nødvendigvis gjennom fysisk beskyttelse, men ved å skape et trygt og støttende arbeidsmiljø. Dette kan inkludere å beskytte dem mot urimelige krav, konflikter og stress, samt å stå opp for dem når det er nødvendig. Akkurat som Nehemja mottok beskyttelse for å fullføre sitt oppdrag, bør en leder sørge for at medarbeiderne føler seg trygge og støttet i sine roller.

Sammenfatning:

Mandatet som kongen ga til Nehemja, inkluderte de tre elementene autoritet, ressurser og beskyttelse, som var nødvendige for å fullføre gjenoppbyggingen av Jerusalems murer. Disse elementene har klare paralleller i Salme 110 og Efeserbrevet, hvor de utgjør en del av det guddommelige mandatet gitt til Messias, og som videreføres til de troende i Kristus.

Akkurat som Nehemja mottok autoritet, ressurser og beskyttelse for å utføre sitt oppdrag, har de troende i Kristus mottatt en åndelig versjon av disse elementene. Dette gir de troende kraft og evne til å utføre Guds vilje og stå fast mot åndelige fiender. På samme måte kan ledere i dagens sammenheng dra nytte av disse prinsippene ved å utøve myndighet, sørge for nødvendige ressurser, og beskytte sine medarbeidere, noe som er avgjørende for å skape en effektiv og harmonisk kultur. Salme 110 og Efeserbrevet reflekterer derfor det samme guddommelige mandatet som ble gitt til Nehemja, men i en åndelig og tidløs kontekst for de troende i Kristus, samtidig som det gir verdifull innsikt for lederskap i nyere tid.

REFLEKSJONSSPØRSMÅL

1. Autoritet:
Føler du at du har tilstrekkelig beslutningsmyndighet til å utføre dine oppgaver formålstjenlig og effektivt?

2. Ressurser:
Har du de nødvendige ressursene og verktøyene du trenger for å kunne utføre tjenesten på best mulig måte?

3. Beskyttelse:
Opplever du at du får den støtten og beskyttelsen du trenger for å kunne fokusere på oppgavene dine uten unødvendige forstyrrelser eller hindringer?