Det var både fornøyelig, utfordrende og inspirerende å delta på LED25. Hovedtemaet var disippelgjøring, med en sterk vektlegging av at det ikke bare handler om å lære mer, men om å formes i Kristus og utrustes for oppdraget. Disippelgjøring innebærer å vokse i tro, lede med integritet og tjene andre – slik Jesus modellerte det for oss.
Gjennom dagene fikk vi ikke bare gode samtaler, undervisning og fellesskap, men også dypere innsikt i hvorfor, hvordan og hva det betyr å leve Kristuslivet – ikke bare som enkeltpersoner, men i fellesskap.
Det store spørsmålet jeg står igjen med er: Hvordan kan vi som fellesskap og ledere gå fra inspirasjon og innsikt til praktisk anvendelse?
JESU STRATEGISKE LEDELSE: EN MODELL FOR OSS
Når vi ser på Jesu liv og tjeneste, blir det tydelig at hans valg var både gjennomtenkte og strategiske. Han prioriterte fellesskap med Gud, investerte i disiplene og modellerte tjenerskap – alltid med en klar hensikt. Jesu strategiske ledelse viser oss hvordan vi kan omsette lærdom til handling.
1. FELLESSKAP MED FADEREN: GRUNNLAGET FOR ALT
Jesus prioriterte alltid fellesskapet med Gud. Dette var kilden til hans visdom, styrke og retning.
«Tidlig neste morgen, mens det ennå var mørkt, stod Jesus opp,
gikk ut og dro til et øde sted, og der bad han.» (Mark 1:35)
Selv i møte med folkemengdenes behov trakk han seg tilbake for å søke Gud.
Jesus viser oss at god ledelse starter med en solid forankring i Gud. Fellesskapet med Faderen gir visdom og klarhet til å ta gode valg.
2. INVESTERING I NOEN FÅ
Jesus fokuserte på en liten gruppe på tolv disipler, og blant dem tre nøkkelpersoner – Peter, Jakob og Johannes.
«Han pekte ut tolv som skulle være sammen med ham, og som han kunne sende ut for å forkynne.» (Mark 3:14-15)
Han investerte ekstra tid i disse tre, som var med i viktige øyeblikk som forklarelsen på berget (Mark 9:2-13) og i Getsemane (Mark 14:32-34).
Jesus viser oss at ved å prioritere og fokusere på noen få sikret han at verdier og visjon kunne videreføres og multipliseres.
3. LÆRING GJENNOM PRAKSIS
Jesus ga disiplene oppgaver for å utvikle deres ferdigheter og styrke deres tro.
Han sendte dem ut for å forkynne og helbrede (Luk 9:1-2), og etterpå reflekterte de sammen over erfaringene (Mark 6:30). Bespisningen av de fem tusen (Joh 6:1-13) var både et mirakel og en læringssituasjon der disiplene organiserte og tjente.
Jesus modellerte at tro vokser i praksis. Lederskap utvikles gjennom ansvar, oppgaver og refleksjon.
4. TJENENDE LEDERSKAP
Jesus levde ut prinsippet om å tjene, ikke herske. «Jeg har gitt dere et forbilde: Slik jeg har gjort mot dere, skal også dere gjøre.» (Joh 13:14-15). «Menneskesønnen er ikke kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene.» (Matt 20:28)
Jesus pekte på at tjenerskap skaper tillit og innflytelse. Som ledere kalles vi til å tjene, ikke søke makt.
5. INDIVIDUELLE TILPASNINGER
Jesus tilpasset sin tilnærming til den enkeltes behov og potensial. Han kalte Peter «klippen» (Joh 1:42) og formet ham til en leder. Jakob og Johannes ble korrigert og undervist om tjenerskap da de søkte makt (Mark 10:35-45).
Jesus viser at god og sunn ledelse krever innsikt i både menneskers styrker og svakheter. Tilpasset veiledning bygger tillit og fremmer utvikling av potensial.
6. EN VISJON FOR FREMTIDEN
Jesus ga disiplene en tydelig visjon som gikk utover hans tid på jorden. «Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler.» (Matt 28:19-20) Og han lovet dem kraft fra Den hellige ånd: «Dere skal få kraft når Den hellige ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner.» (Apg 1:8)
Jesus har bevist at en formålstjenlig og tydelig visjon inspirerer til handling og sikrer at arbeidet fortsetter.
Konklusjon: Hvordan kan vi omsette dette i praksis?
Jesus viser oss en modell for disippelgjøring som går fra inspirasjon til handling. Hans strategi var bygget på:
Verdier: Kjærlighet, omsorg, rettferdighet, trofasthet …
Ferdigheter: Medfølelse, handlekraft og relasjonsbygging.
Strategi: En tydelig visjon med et evighetsperspektiv.
Refleksjon
– Hvordan kan vi som fellesskap omsette Jesu modell i våre liv og menigheter?
– Hvilke verdier, ferdigheter og strategier kan vi videreutvikle for å styrke vår tjeneste?
Måtte vi i økende grad gå fra inspirasjon til handling i 2025 – ikke bare formes selv, men også bidra til andres vekst og utvikling.