Å sette andres behov først (5/5)

Hvordan kan vi som ledere skape større innflytelse ved å tjene de rundt oss?

I dagens samfunn blir lederskap ofte assosiert med makt og innflytelse, men hva om ekte lederskap handler om noe mer – noe dypere? Nehemja, som vi har fulgt gjennom denne serien, var ikke bare en leder som tok ansvar for et stort prosjekt. Han ledet ved å tjene. Han satte andres behov foran sine egne, og ved å gjøre det bygde han både tillit og fellesskap. Så hvordan kan Nehemjas eksempel inspirere oss i dag?

1. Tjenerskap

Jesus minner oss om at de største lederne er de som tjener andre. Nehemja levde ut denne sannheten i praksis. Han brukte sin posisjon, ikke til egen fordel, men for å hjelpe folket sitt. I stedet for å kreve privilegier, delte han folkets byrder og viste at ekte lederskap er tjenerskap som handler om å være nær sine medmennesker. Gode hyrder lukter det sau av.

“For selv Menneskesønnen er ikke kommet for å la seg tjene, men for selv å
tjene og gi sitt liv som løsepenge for mange.”
(Markus 10:45)

Nehemja valgte å ikke utnytte sin stilling for personlig vinning, men valgte å stå med folket sitt i arbeidet. Det leder oss til å spørre: – Hvordan kan vi som ledere komme nærmere de vi leder, å oppmuntre og støtte dem bedre?

2. Sett andres behov i sentrum

Som ledere har vi ofte mange mål vi ønsker å nå, men ved å sette andres behov først bygger vi sterkere bånd og tillit. Nehemja var oppmerksom på folkets utfordringer og handlet på deres vegne. Et klart eksempel på dette er hvordan han hjalp de fattige israelittene som ble utnyttet av de rike. Han grep inn og viste at ekte lederskap handler om å beskytte og støtte de svakeste.

‘Jeg gikk i rette med stormennene og lederne og sa til dem: “Dere krever renter av deres egne brødre!”  Da kalte jeg sammen en stor forsamling mot dem.’
(Nehemja 5:7)

Dette minner oss på viktigheten av å lytte til dem rundt oss: Hva opplever de? Hvordan har de det? Hvor er de på vei? Og hvordan kan vi som ledere bidra til å løse deres utfordringer?

3. Personlig oppofrelse

Som ledere må vi være villige til å gi av oss selv. Nehemja kunne ha krevd privilegier som guvernør, men han valgte å leve som folket han ledet. Han nektet å ta guvernørens rasjoner og delte i stedet de samme utfordringene som sine medborgere.

“Jeg krevde ikke guvernørens matrasjoner, for arbeidet lå tungt på folket.”
(Nehemja 5:18)

Dette eksempelet utfordrer oss til å tenke over hvordan vi kan gi av oss selv i vårt eget lederskap. Det er gjennom personlig oppofrelse at vi bygger genuin tillit.

4. Modellere

Mennesker følger handlinger mer enn ord. Nehemja ledet ved eksempel og viste i praksis hvordan tjenerskap, ydmykhet og integritet kan styrke fellesskapet. Ved å leve ut de verdiene han ønsket å se i andre, skapte han bånd av tillit og respekt.

Som ledere er det viktig å huske at folk ikke bare lytter til det vi sier, men også ser nøye på det vi gjør. Hva slags eksempel setter vi som ledere? Lever vi ut de verdiene vi snakker om eller er det et gap mellom proklamerte verdier, versus levde verdier?

5. Tjenerskap gir varig innflytelse

Den største innflytelsen vi kan ha som ledere kommer ikke fra makt, men fra tillit og respekt. Nehemja brukte sin makt til å tjene folket, og det var derfor han hadde så stor innflytelse. Jesus minner oss også om at ekte lederskap starter med tjenerskap.

“Den som vil være stor blant dere, skal være tjeneren deres.”
(Matteus 20:26)

Ved å tjene andre skaper vi dypere relasjoner, og vi får en varig innflytelse fordi folk ser at vi virkelig bryr oss om dem. Når vi setter folkets behov først, bygger vi tillit som varer, og vi kan påvirke liv på en varig måte.

Oppsummering:
Ekte lederskap handler ikke om å styre ovenfra, men om å stå side om side med dem vi leder. Nehemja viste at tjenerskap er kjernen i sant lederskap. Når vi setter andres behov foran våre egne, ofrer av oss selv, leder gjennom våre handlinger og tjener med hjertet, da bygger vi dypere tillit og får økt innflytelse. Tjenerskap skaper en kultur preget av respekt, omsorg og mot, og det er en lederskapsmodell som gir varige resultater.

Refleksjonsspørsmål:
1. Hvordan kan du som leder bli bedre til å sette andres behov i sentrum?
2. Hvilke konkrete handlinger kan du ta som leder for å vise at du tjener andre?
3. Hvordan kan du som leder bygge tillit gjennom personlig oppofrelse og tjenerskap?